

به یاد آوردن زمانی که اینترنت بر چشم انداز کسب و کار تسلط نداشت، سخت تر می شود. در خردهفروشی، سرگرمی و بسیاری از صنایع دیگر، تجارت الکترونیک و خدمات دیجیتال مدتهاست که از همتایان خیابانی خود بهتر عمل کردهاند.
بنابراین دقیقاً چگونه تجارت الکترونیک نحوه انجام تجارت ما را تغییر داده است؟ و به نوبه خود، چگونه روش بازاریابی ما را تغییر داده است؟ ابتدا، بیایید ببینیم تجارت الکترونیک چگونه بر تعادل اقتصاد تأثیر گذاشته است. سپس میتوانیم درک کنیم که چرا بازاریابی باید با تکنیکهای دیجیتال جدید سازگار شود.
تجارت الکترونیک چیست و چه تاثیری بر اقتصاد داشته است؟
از اوایل دهه 2000، اندازه بازار تجارت الکترونیک به سرعت رشد کرده است. او همچنین به شتاب خود ادامه می دهد. طبق اطلاعات Insider Intelligence، انتظار می رود فروش تجارت الکترونیک در ایالات متحده در سال 2022 از 1 تریلیون دلار فراتر رود. در سطح جهانی، آنها انتظار دارند فروش تجارت الکترونیکی 5 تریلیون دلاری را شاهد باشند.

تصویر از مک کینزی
از آنجایی که کسب و کارهای بیشتری در فروش کالاها و خدمات خود به صورت آنلاین موفق بودند، دیگران نیز طبیعتاً از این روش پیروی کردند. ما همچنین شاهد تغییر در نگرش مصرفکننده بودهایم زیرا راحتی خرید آنلاین محبوبیت پیدا کرده است.
این واقعیت که اندازه بازار تجارت الکترونیک جهانی همچنان در حال رشد است نشان دهنده این تغییرات است. در همان زمان، پیشرفتها در فناوریهای لجستیک، توزیع و کسبوکار برای حمایت از خواستههای جدید تجارت الکترونیک به تکامل خود ادامه میدهند.
جابجایی خرده فروشی آنلاین
وقتی به تجارت الکترونیک فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهن می رسد خرده فروشی آنلاین است. غول های مصرف کننده مانند آمازون خرید آنلاین را سریع، ایمن و راحت کرده اند. اما کسبوکارهای کوچک نیز موفقیت بیشتری را به سمت مدلهای تجارت الکترونیک مشاهده کردهاند.
این تا حدی به دلیل دسترسی بیشتر کانال های آنلاین است. رسانههای اجتماعی و سایر منابع راهی کمهزینه برای شرکتهای کوچک و متوسط برای دستیابی به مخاطبان بسیار گستردهتری ارائه میکنند.
افزایش سرگرمی های درخواستی
رشد استفاده از موبایل همراه با تجارت الکترونیک و خدمات دیجیتال در حال رشد است. دسترسی فوری به سرگرمی در حال حرکت چیزی است که مصرف کنندگان مدرن انتظار دارند.
این امر منجر به موفقیت خدمات اشتراک آنلاین در تلویزیون، بازی و سایر سرگرمی ها شده است. همچنین بازاریابی اجتماعی را از طریق محتوای حمایت شده، تبلیغ شده یا کسب درآمد در برنامه های ویدیویی اجتماعی مانند TikTok یا YouTube توسعه داد.
فرصت های کسب و کار کوچک
تجارت الکترونیک به کسب و کارهای کوچک فرصتی برای رقابت با بازاریابی کسب و کارهای بزرگتر می دهد. از طریق کمپین های رسانه های اجتماعی هوشمند، بهینه سازی سئو و سایر تکنیک های بازاریابی دیجیتال، کسب و کارهای کوچک می توانند سر و صدای بازارهای رقابتی را کاهش دهند.
انواع تجارت الکترونیک
چهار نوع مختلف کسب و کار تجارت الکترونیک وجود دارد. هر کسی سبک بازاریابی خاص خود را دارد.

منبع تصویر از وبلاگ مهارت دیجیتال
B2B
مشاغلی که مستقیماً به سایر مشاغل می فروشند. اینها شامل شرکت های SaaS مانند این ارائه دهندگان VoIP مشاغل کوچک در کانادا می شود.
B2C
تجارت مستقیماً به مشتری می فروشد. این می تواند شامل خرده فروشان آنلاین یا خدمات اشتراک مانند Netflix باشد.
C2C
مشتریانی که به مشتریان دیگر می فروشند. این شامل بازار دست دوم و توزیع کنندگانی است که از طریق سایت های حراج مانند eBay کار می کنند.
C2B
مشتریانی که به مشاغل می فروشند. این امر خلاف واقع به نظر می رسد، اما آنچه ما در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم، ارائه خدمات تحت یک قرارداد است. این می تواند شامل فریلنسرها، آزمایش کنندگان محصول و غیره باشد.
تاثیر تجارت الکترونیک بر بازاریابی چیست؟
بازاریابی اگر تطبیقی نباشد چیزی نیست. با ظهور و توسعه تجارت الکترونیک، بازاریابی تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. با شروع تبلیغات بنری ساده و کمپین های ایمیلی، بازاریابی دیجیتال معنای بسیار بیشتری پیدا کرده است.
افول بازاریابی سنتی
همانطور که بازاریابی تجارت الکترونیک دیجیتال رشد کرده است، روش های بازاریابی سنتی از بین رفته اند. با این حال، آنها به طور کامل ناپدید نشده اند و برخی از مشاغل هنوز به خوبی از تلویزیون، پست مستقیم، پیامک و تماس های فروش و حتی بیلبورد خوب قدیمی استفاده می کنند.
کانال های بازاریابی جدید
کاهش روش های سنتی عمدتاً به دلیل رشد کانال های آنلاین جدید است. آنها پوشش بسیار بیشتری را با هزینه نسبتا کم ارائه می دهند. سایت های رسانه های اجتماعی، به ویژه، به بازاریابان اجازه داده اند تا با مخاطبان خود به روش های جدید و مستقیم تر تعامل کنند.
داده های مشتری و هدف گذاری موثر
مهم ترین پیشرفت در بازاریابی از زمان ظهور فرهنگ آنلاین، استفاده از داده های مشتری است. این بخش از بازاریابی دیجیتال همچنان در حال پیشرفت است زیرا فناوری های جدیدی مانند تجزیه و تحلیل داده ها منجر به بینش بازاریابی می شود.
البته بازخورد مشتریان قبل از عصر دیجیتال وجود داشت. با این حال تحقیقات بازاریابی سنتی دامنه محدودی داشت و فقط میتوانست نظر مستقیم مشتری را به شما بگوید. داده های دیجیتال نه تنها در دسترس تر هستند، بلکه رفتار مشتری را نیز نشان می دهند.
در تجزیه و تحلیل این رفتارها، بازاریابان بیشترین مزیت ها را در هدف گذاری جمعیتی و تعامل با مشتری پیدا کرده اند.

رایگان برای استفاده از تصویر منبع Unsplash
10 مزیت تجارت الکترونیک در بازاریابی
چرا تجارت الکترونیک توانسته است خرده فروشی سنتی و بازارهای دیگر را پشت سر بگذارد؟ خوب، مزایای مختلفی وجود دارد که تجارت الکترونیک فراهم می کند.
- در دسترس بودن داده ها
- بازاریابی همهکانالی
- محدودیت های فیزیکی کمتر
- 24/7 فروش و در دسترس بودن پشتیبانی
- دسترسی جهانی
- دیجیتالی شدن محصولات و رسانه ها
- بازاریابی اجتماعی و تأثیرگذار
- هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته BI (هوش تجاری).
- بازاریابی در حال حرکت
- اتوماسیون بازاریابی
تجارت الکترونیک چه اطلاعات مشتریان در دسترس شما باشد، چه مخاطبان جهانی یا توانایی تبلیغات مستقیم در تلفن همراه مشتری، تجارت الکترونیک دامنه کسب و کار را گسترش می دهد. همچنین دامنه تلاش های بازاریابی شما را افزایش می دهد. با افزایش دسترسی شما، توانایی شما برای هدف قرار دادن کاربران یا گروه های کاربری خاص نیز افزایش می یابد.
سایت های تجارت الکترونیک و تکنیک های بازاریابی دیجیتال آنها
بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک به هم مرتبط هستند، اما یکسان نیستند. درست تر است که بگوییم بازاریابی دیجیتال همراه با تجارت الکترونیک در حال پیشرفت است. هر کسب و کاری می تواند از بازاریابی دیجیتال استفاده کند، حتی اگر حداقل حضور آنلاین داشته باشد.
بازاریابی تجارت الکترونیک مبتنی بر وب سایت
خدماتی مانند Shopify امارات متحده عربی حتی کسب و کارهای کوچک را برای ایجاد تجارت الکترونیک آسان کرده است. این خرده فروشان آنلاین و بزرگتر به سمت SEO به عنوان محرک اصلی ترافیک متمایل هستند.
بهینه سازی سئو فرآیندی است که باعث می شود سایت شما در رتبه بندی موتورهای جستجو بیشتر دیده شود. این یک روش مقرون به صرفه برای ارائه خدمات شما در مقابل مشتریانی است که در حال انجام جستجوهای عمومی یا خاص در منطقه تجاری شما هستند.
بازاریابی در سایت هنوز یک تاکتیک محبوب بازاریابی دیجیتال است. همچنین در دو سطح کار می کند. شما می توانید از طریق تبلیغات و ارجاع به وب سایت های دیگر ترافیک ورودی به صفحه فرود وب سایت خود ایجاد کنید و همین خدمات را به دیگران برای ایجاد درآمد اضافی ارائه دهید.
کسب و کارهای تجارت الکترونیکی که عمدتاً بر روی وب سایت خود متمرکز هستند، بهینه سازی در سایت را نیز در اولویت قرار می دهند. سرعت بارگذاری کند وب سایت ها یکی از دلایل اصلی نرخ پرش بالا در تجارت الکترونیک است. با افزایش زمان بارگذاری صفحه از 1 ثانیه به 3 ثانیه، نرخ پرش شما 32 درصد افزایش می یابد. این به این معنی است که بسیار مهم است که بازاریابی شما با عملکرد خوب سایت پشتیبانی شود.
تجارت الکترونیک موبایل و بازاریابی تلفن همراه
اپلیکیشنهای موبایل و مرور موبایل از دیگر حوزههایی هستند که بازاریابی دیجیتال باید با آنها سازگار شود. برنامه های تلفن همراه مستقل منجر به رشد بازاریابی شخصی از طریق اعلان های هدفمند و تبلیغات درون برنامه ای شده است.
شخصی سازی مبتنی بر تجزیه و تحلیل عادات کاربر و تطبیق تبلیغات و پیشنهادات با ترجیحات آنها است. این ابزار قدرتمند برای افزایش فروش تجارت الکترونیکی است. مطالعات نشان می دهد که تا 76 درصد از مشتریان بیشتر از برندهایی که شخصی سازی می کنند خرید می کنند.

تصویر از مک کینزی
مشتریان بیشتری، بهویژه در جمعیتهای جوانتر، اکنون در دستگاههای تلفن همراه مرور میکنند. این بدان معناست که مدیریت تجارت الکترونیک مبتنی بر وب نیز باید به تغییرات پاسخگو باشد. بهینه سازی موبایل اکنون برای نرم افزارها و سایت های تجارت الکترونیک به اندازه عملکرد دسکتاپ آنها اهمیت دارد.
بازاریابی دیجیتال برای این سایت ها می تواند از مزایای شخصی سازی نیز بهره مند شود. تبلیغات و پیشنهادات در سایت، کمپین های ایمیل و موارد دیگر را می توان با استفاده از داده های مشتری شما سفارشی کرد.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
بازاریابی رسانه های اجتماعی در حال حاضر در تمام صنایع مصرف کننده استفاده می شود. بسیاری از کسبوکارهای B2B تا حدی از طریق شبکههای رسانههای اجتماعی مانند لینکدین، روابط مشتری را حفظ میکنند. با این حال، بازاریابی رسانه های اجتماعی چیزی فراتر از ایجاد یک حساب تجاری و ارسال تبلیغات است.
گوش دادن اجتماعی (یا نظارت اجتماعی) روشی محبوب برای بازاریابان برای سنجش نحوه درک کسب و کارشان است. این شکل غیرمستقیم جمعآوری بازخورد مشتری میتواند به بینشهایی درباره آگاهی از برند شما و محرکهای رضایت (یا نارضایتی) مشتری منجر شود.
اینفلوئنسر مارکتینگ، جایی که برندها با شخصیت های آنلاین کار می کنند، نیز بخشی از بازاریابی رسانه های اجتماعی است. در بیشتر موارد، برندها تأثیرگذارانی را هدف قرار میدهند که دارای مخاطبان جمعیتشناختی بسیار مرتبط یا آنهایی هستند که دامنه وسیعی دارند (یعنی تعداد زیادی فالوور).
رسانه های اجتماعی نیز به عنوان کانالی برای برقراری ارتباط با مشتریان محبوبیت پیدا کرده اند. بسیاری از مشتریان در حال حاضر ترجیح می دهند از طریق کانال هایی مانند توییتر و فیس بوک به برندها مراجعه کنند.
مشتریان انتظار پاسخ سریع را دارند، معمولاً در عرض 24 ساعت، زمانی که در رسانه های اجتماعی تماس می گیرند. این بدان معنی است که مدیران رسانه های اجتماعی به یک دارایی مهم برای خدمات مشتری و اهداف بازاریابی دیجیتال تبدیل شده اند.

رایگان برای استفاده از تصویر منبع Pixabay
کمپین های ایمیل و بازاریابی دیجیتال برای مشاغل فیزیکی
برخی از کسب و کارها هرگز نمی توانند بدون مکان فیزیکی کار کنند. حتی اگر این شما هستید، باز هم میتوانید از پیشرفتهای بازاریابی دیجیتال که با تجارت الکترونیک به دست آمده است، بهرهمند شوید.
همانطور که در بالا ذکر شد، راه های دیجیتال سنتی مانند بازاریابی ایمیلی می توانند از شخصی سازی سود ببرند. سرویسهای دیجیتال همچنین روشهای ارتباطی قدیمیتری را ادغام کردهاند که همچنان محبوب هستند، مانند VoIP با ویژگیهای پیام کوتاه.
افکار نهایی: تجارت الکترونیک بازاریابی را برای همیشه تغییر داده است
تجارت الکترونیک و ظهور تکنولوژی روزمره بازاریابی را برای همیشه تغییر داده است. با این حال، این بدان معنا نیست که نقش بازاریابی کاهش یافته است. در هر صورت، بازاریابی، و به ویژه بازاریابی دیجیتال، بیش از هر زمان دیگری مرتبط است.