
از این ماه، آزمایشهای Google’s Privacy Sandbox به میلیونها کاربر در سراسر جهان گسترش خواهد یافت
جمعیت آزمایشی Privacy Sandbox که ویژگیهای جدید حریم خصوصی Chrome را آزمایش میکند، به تدریج در بقیه سال 2022 و تا سال 2023 افزایش خواهد یافت. قبل از اینکه کاربران به آزمایشها اضافه شوند، پیامی به آنها نشان داده میشود که به آنها فرصتی میدهد تا مشارکت خود را مدیریت کنند. برای دادن زمان بیشتر به جامعه وب برای آزمایش مقررات جدید، پشتیبانی Google Chrome از کوکیهای شخص ثالث تا سال 2024 تمدید شده است.
آنتونی چاوز، معاون گوگل و مسئول Privacy Sandbox، در یک پست وبلاگی گفت که آنها قصد دارند در نیمه دوم سال 2024 حذف تدریجی کوکی های شخص ثالث در کروم را آغاز کنند. غول فناوری در ابتدا قصد داشت این پشتیبانی را در سال جاری پایان دهد، اما این مهلت تا سال 2023 تمدید شد و اکنون تا سال 2024 تمدید شده است.
کوکی ها چیست و چگونه در تبلیغات استفاده می شود؟
“کوکی” یک فایل کوچک است که هنگام بازدید از یک وب سایت در رایانه شما دانلود می شود. کوکیهای شخص اول و کوکیهای شخص ثالث در اطلاعاتی که ذخیره میکنند و وبسایتهایی که آنها را ذخیره میکنند متفاوت هستند.
کوکی های شخص اول اطلاعات مربوط به وب سایتی را که مستقیماً از آن بازدید می کنید جمع آوری می کند. آنها به وبسایتها اجازه میدهند تنظیمات و سایر اطلاعات مفید را به خاطر بسپارند، و همچنین تجزیه و تحلیلهایی درباره نحوه تعامل کاربرانشان با وبسایتهایشان جمعآوری کنند. نمونه ای از کوکی های شخص اول تنظیماتی است که یک مرورگر وب می تواند برای اطلاعات ورود به سیستم ذخیره کند، به این معنی که لازم نیست هر بار که صفحه جدیدی را در یک وب سایت مشاهده می کنید وارد آن شوید.
کوکی های “شخص ثالث” توسط دامنه هایی غیر از دامنه ای که کاربر بازدید می کند ایجاد می شود. آنها اغلب برای اهداف تبلیغاتی استفاده می شوند. برای مثال، اگر کاربری روی یک تبلیغ در فیسبوک یا اینستاگرام کلیک کند، این پلتفرمهای تبلیغاتی به طور سنتی از کوکیهای شخص ثالث استفاده میکنند تا بفهمند کاربر یک بار در وبسایت تبلیغکننده چه اقدامی انجام داده است و برای مثال، برای کاربرانی که مواردی را به آن اضافه میکنند، تبلیغات هدفگیری مجدد را فعال میکنند. سبد خرید، اما خرید را کامل نکنید. به طور کلی، کوکیهای شخص ثالث اجازه میدهند خریدها و سایر تبدیلها به کمپینهای تبلیغاتی خاص مرتبط شوند و بازاریابان را قادر میسازد تا کمپینهای خود را بهتر بهینه کنند.
اگرچه برای بازاریابی دیجیتال مفید است، اما کوکی ها از نزدیک توسط طرفداران حفظ حریم خصوصی نظارت می شوند. برخی از مرورگرها – مانند فایرفاکس و سافاری – قبلاً گزینه هایی برای مسدود کردن کوکی های شخص ثالث یا مسدود کردن آنها به طور پیش فرض ایجاد کرده اند.
این پسوند برای بازاریابی چه معنایی دارد؟
کروم یکی از پرکاربردترین مرورگرها است که 65 درصد از سهم بازار را در سراسر جهان در اختیار دارد. بدتر شدن پشتیبانی از کوکی پیامدهای عمده ای برای بازاریابی دیجیتال دارد. وقتی Chrome به تدریج پشتیبانی از کوکی های شخص ثالث را حذف می کند، تقریباً هیچ کس از مرورگری که از آنها پشتیبانی می کند استفاده نمی کند.
بدون کوکیهای شخص ثالث، بازاریابان دیجیتال باید راه دیگری برای شناسایی مشتریانی که در سایتهای خود تبدیل میکنند، بیابند. گسترش پشتیبانی کروم از کوکیهای شخص ثالث به این معنی است که بازاریابان و پلتفرمهای تبلیغاتی یک سال دیگر فرصت دارند تا از آنها و دادههایی که ارائه میکنند استفاده کنند. با این حال، کوکی های شخص ثالث در نهایت از کروم حذف خواهند شد و بسیاری از کاربران (به ویژه همه کاربران iOS) در حال حاضر با محدودیت های شدیدی در مورد کوکی های شخص ثالث مواجه هستند.
Chavez از Google گفت Privacy Sandbox API در سه ماهه سوم سال 2023 منتشر خواهد شد و به طور کلی در کروم در دسترس خواهد بود. این بدان معناست که ممکن است تغییرات بیشتری تا آن زمان وجود داشته باشد که همچنین پتانسیل بیشتری برای ناامنی میافزاید.
بازاریابی دیجیتال بدون کوکی چه آینده ای در انتظار شماست؟
در حالی که به نظر می رسد دوران کوکی ردیابی پرکار به پایان رسیده است، این بدان معنا نیست که ردیابی در بازاریابی دیجیتال گزینه ای نخواهد بود.
اولین راهی که تبلیغکنندگان میتوانند اطمینان حاصل کنند که پلتفرمهای تبلیغاتی همچنان اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد تبلیغات مرتبط را دریافت میکنند، راهاندازی اتصالات سرور به سرور است. این تضمین میکند که تبلیغکننده مستقیماً با پلتفرمهای مختلف در مورد اینکه چه تبدیلهای ارزشمندی در سایت/برنامهشان صورت گرفته است، ارتباط برقرار میکند. اگر از اشتراکگذاری اطلاعات از طریق کوکیهای شخص ثالث جلوگیری شود، اطلاعات مشتری همچنان میتواند از طریق یک اتصال API به روشی مناسب برای حفظ حریم خصوصی ردیابی شود (اطلاعات قبل از تنظیم، هش، ناشناس و مشمول قوانین رضایت هستند).
ردیابی سرور به سرور فیس بوک، Conversion API، شناخته شده ترین راه حل است، در حالی که راه حل ردیابی سرور به سرور Google Ads جدیدتر است. هر دو را می توان از طریق Google Tag Manager یا مجموعه ای از ادغام های دیگر پیاده سازی کرد.
AccuraCast به صدها تبلیغکننده کمک کرده است تا بدون منتظر ماندن برای منسوخ شدن کوکیهای شخص ثالث، فناوریهای ردیابی پیشرفته را پیادهسازی کنند. ما قویاً توصیه می کنیم که این کار را زودتر انجام دهید.
استراتژی های دیگر برای بازاریابان دیجیتال
دوبرابر کردن دادههای شخص اول که با رضایت جمعآوری شدهاند میتواند به بازاریابان کمک کند رفتار مصرفکننده را ترسیم کنند. همچنین این مزیت را دارد که رقبا به داده های مشابه دسترسی نخواهند داشت! نظرسنجی های آنلاین، فرم های ثبت نام، اشتراک در خبرنامه، و هدایا تنها چند راه برای افزایش جمع آوری داده های شخص اول هستند.
تبلیغات متنی رویکرد دیگری است، به ویژه برای اهداف قیف بالایی. این رویکرد روی صفحه ای که تبلیغات در آن قرار می گیرد تمرکز می کند، نه کاربر. بازاریابان تبلیغات را بر اساس محتوای صفحه وب قرار می دهند و پیش بینی می کنند که کاربران با ویژگی های جمعی خاص از آن محتوا بازدید کنند.
و هنگامی که صحبت از تبلیغات PPC به میان می آید، مناقصه مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند دارایی بزرگی باشد و کلمات کلیدی و روندهایی را که بیشترین تبدیل را ایجاد می کنند شناسایی می کند و پیشنهادات شما را در زمان واقعی بهینه می کند.
در نهایت، طرحی که قبلا ذکر شد Privacy Sandbox وجود دارد. گوگل در ابتدا رویکرد خود را بر اساس یادگیری فدرال همگروهها (FLoC) قرار داد، ایدهای که در اوایل سال به نفع ایده «موضوعات» کنار گذاشته شد. ممکن است این ایده آخر نیاز به اصلاح بیشتری داشته باشد و توضیح دهد که چرا پایان کوکی های شخص ثالث در Chrome یک سال دیگر به تعویق افتاده است.
در هر صورت، بازرگانان باید ردیابی سمت سرور را زودتر اجرا کنند. پایان (کوکی ها) نزدیک است، نباید در این تاخیر یک ساله از نظر برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی آینده از خود راضی بود!