
با توجه به اینکه اکنون 70 درصد از کاربران وب به طور مرتب ویدیوهای فرم کوتاه را تماشا می کنند، بر کسی پوشیده نیست که این فرمت بیشتر و بیشتر به نوع محتوای انتخابی کسب و کارها برای جذب مخاطبان و تبلیغ محصولات و خدمات خود تبدیل می شود. اما با تمام پلتفرم های موجود، از کدام یک باید استفاده کنید؟
TikTok پلتفرم پیشرو برای ویدیوهای عمودی کوتاه است و YouTube Shorts، آخرین ویژگی منتشر شده توسط YouTube، برای رقابت مستقیم با رهبر بازار طراحی شده است.
شورت یوتیوب
با بیش از 1.5 میلیارد کاربر هر ماه، YouTube Shorts برخی از ویژگی های جدید را در مقایسه با TikTok ارائه می دهد:
- دسترسی: اگرچه TikTok امروزه یکی از سریعترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی در حال رشد است، YouTube همچنان بزرگتر است و بیش از 2.5 میلیارد کاربر دارد.
- زمانبندی: این به سازندگان کمک میکند زمان پخش زنده برای Shorts خود را برنامهریزی کنند. TikTok این ویژگی را روی دسکتاپ ارائه می دهد.
- ویرایش: میتوانید توضیحات، برچسبها و تصاویر کوچک ویدیو را حتی پس از انتشار ویرایش کنید. این در حال حاضر در TikTok امکان پذیر نیست.
- جمعیتشناسی مخاطب: YouTube به اندازه TikTok مخاطبان جوانتر را هدف قرار نمیدهد (43 درصد از مخاطبان جهانی TikTok بین 18 تا 24 سال سن دارند).
کتابخانه موسیقی بزرگ در دسترس است - درآمد: YouTube Shorts در حال آماده شدن برای معرفی یک مدل اشتراک درآمد از تبلیغات است که میتواند ویدیوهای کوتاهمدت را متحول کند و به طور بالقوه سازندگان TikTok را به تغییر پلتفرم (و احتمالاً دنبالکنندگانشان) ترغیب کند.
منبع: Statista – میانگین زمان صرف شده در روز در پلتفرم های رسانه های اجتماعی منتخب در ایالات متحده از آوریل 2022.
TikTok
در بریتانیا و ایالات متحده، TikTok همچنان جذابترین پلتفرم است. TikTok بالاترین میانگین زمان صرف شده در روز در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی را در ایالات متحده دارد.
- طول: ویدیوهای TikTok میتوانند تا سه دقیقه طول بکشند و به زودی ویدیوهای 10 دقیقهای را در دسترس کاربران قرار میدهند و به کاربران امکان میدهند محتوای بیشتری را به این فرمت ویدیو اضافه کنند.
- ویرایش: TikTok گزینه های ویرایش بسیار گسترده تری از جمله فیلترهای واقعیت افزوده و جلوه های صوتی در خود برنامه ارائه می دهد.
- اشتراکگذاری: یک رابط اشتراکگذاری محتوای اجتماعی آشناتر، اشتراکگذاری ویدیوها و پیامها را با دوستان در برنامه تشویق و تسهیل میکند.
- ویژگی پرسش و پاسخ: ویژگی پرسش و پاسخ که در TikTok تعبیه شده است، به کاربران اجازه میدهد تا سؤالات خود را با یک ویدیو در اختیار سازندگان قرار دهند. این باعث ایجاد حس اجتماعی بیشتر می شود و به طرفداران این امکان را می دهد که به اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود نزدیک تر شوند.
- تجزیه و تحلیل: تجزیه و تحلیل های ویدئویی در یک پلتفرم موجود است، که به سازندگان ردیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد محتوای خود را آسان می کند.
کدام پلتفرم برای کسب و کار شما بهتر است؟
TikTok و YouTube Shorts شباهتهای زیادی دارند: هر دو برای محتوای ویدیویی کوتاه طراحی شدهاند، هر دو تجزیه و تحلیل ارائه میکنند، فیدهای آنها به یک شکل حرکت میکنند و به کاربران اجازه میدهند از محتوای خود کسب درآمد کنند.
این واقعیت که TikTok کاربران را به ایجاد، تماشای و حتی اشتراکگذاری ویدیوها با دوستان خود در داخل برنامه تشویق میکند، به رشد محتوا به صورت ویروسی کمک میکند و امتیاز بیشتری به این پلتفرم میدهد. از سوی دیگر، معاملات بهتری که یوتیوب به سازندگان ارائه می دهد ممکن است به مرور زمان منجر به انتقال مخاطبان بیشتری به این پلتفرم شود.
با مقایسه میزان دسترسی این دو پلتفرم، به نمونههایی از یک سازنده که در هر دو پلتفرم حضور داشت نگاه کردیم و نحوه عملکرد یک ویدیوی خاص در هر کدام را تحلیل کردیم.
- Creator “zhong” 19.2 میلیون مشترک در YouTube و 14.3 میلیون مشترک در TikTok دارد. همین ویدیوی «Cola Challenge» 9.2 میلیون بازدید در یوتیوب و 3.6 میلیون در TikTok داشت.
- خواننده جیسون درولو 17 میلیون مشترک در یوتیوب و 55.7 میلیون دنبال کننده در TikTok دارد. همین ویدیو در TikTok 7.9 میلیون و در YouTube Shorts فقط 31 هزار بازدید داشت.
- یونس زارو، سازنده محتوا، 6.23 میلیون مشترک در یوتیوب و 48.8 میلیون دنبال کننده در TikTok دارد. 419 هزار بازدید در TikTok و 124 هزار بازدید در YouTube Shorts به دست آورد.
- سازنده «The Bentist» با 3.69 میلیون مشترک یوتیوب و 12.7 میلیون دنبال کننده TikTok، ویدیوی مشابهی را در هر دو شبکه پست کرد و 204 هزار بازدید در TikTok و 55K در YouTube Shorts دریافت کرد.
- UFC تعداد طرفداران بسیار مشابهی در هر دو شبکه دارد، 14.5 میلیون مشترک در YouTube و 12.6 میلیون دنبال کننده در TikTok. ویدیوهای یوتیوب آنها به طور متوسط 2.5 میلیون بازدید در TikTok و 181.75 هزار بازدید در YouTube Shorts دارد.
این دادهها قطعی نیستند، اما ایدهای از دسترسی نسبی هر پلتفرم به دست میدهند و امکان ارزیابی اینکه کدام یک برای کسبوکار شما بهتر عمل میکند را فراهم میکند.
در حال حاضر، اکثر بازاریابان به شدت جذب دسترسی بالقوه و دیدگاه های ارگانیک ارائه شده توسط هر پلتفرم شده اند. سئوی یوتیوب همچنان میتواند بازدیدهای ارگانیک را برای برندها، به ویژه با کلمات کلیدی طولانی ایجاد کند. اما رشد ویروسی در یوتیوب تقریبا غیرممکن بود… تا زمانی که Shorts منتشر شد. از طرف دیگر، ویروسی بودن TikTok برای اکثر بازاریابان بسیار قابل دسترسی است.