

کلاهبرداری تبلیغاتی هیچ نشانه ای از کاهش سرعت را نشان نمی دهد. در واقع، آخرین آمار نشان می دهد که تا سال 2023، 120 میلیارد یورو برای کسب و کارها هزینه خواهد داشت. اما نگران کننده تر، تاکتیک های کلاهبرداران آنقدر پیچیده می شود که حتی شرکت های بزرگی مانند اوبر، پروکتر اند گمبل و ورایزون نیز قربانی تبلیغات شده اند. تقلب در سال های اخیر
پس این برای بقیه صنعت چه معنایی دارد؟ پاسخ ساده است: هر شرکت تبلیغاتی، صرف نظر از اندازه یا بودجه خود، به اندازه اسلحه های بزرگ در معرض خطر است – اگر نه بیشتر.
در این مقاله، من برخی از بزرگترین و تکاندهندهترین موارد کلاهبرداری تبلیغاتی را که در سالهای اخیر دیدهایم، خلاصه میکنم، و به ویژه درسهای حیاتی که بازاریابان و تبلیغکنندگان میتوانند از آنها بیاموزند تا از هدر دادن بودجهشان جلوگیری کنند.
بزرگترین موارد کلاهبرداری تبلیغاتی در سال های اخیر
از کلیکهای جعلی و سیل کلیکها گرفته تا رباتهای بد و نمایش تبلیغات جعلی، کلاهبرداران تمام تلاش خود را میکنند تا دلارهای مهم را از بودجه تبلیغاتی شما تخلیه کنند.
بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از بدنام ترین و مخرب ترین موارد کلاهبرداری تبلیغاتی در سال های اخیر که برخی از معروف ترین برندهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
Methbot: روزانه 5 میلیون دلار از طریق بازدیدهای ویدیویی جعلی از دست میرود
در سال 2016، الکساندر ژوکوف، خودخوانده «پادشاه کلاهبرداری ها» و گروه کلاهبردارانش مشخص شد که از طریق کلیک های جعلی روی تبلیغات ویدیویی روزانه بین 3 تا 5 میلیون دلار درآمد کسب می کنند.
“Methbot” که اغلب به عنوان بزرگترین عملیات کلاهبرداری تبلیغات دیجیتالی تاکنون کشف شده است، یک طرح بات نت پیچیده بود که شامل کلاهبرداری از برندها با اجازه دادن به ربات های بی شماری برای مشاهده 300 میلیون تبلیغ ویدیویی در روز در بیش از 6000 وب سایت جعلی بود.

دانلود کنید: راهنمای تنظیم تبلیغات TikTok. با نحوه ایجاد سریع ۱۶ تبلیغ TikTok در کمترین زمان ممکن آشنا شوید. اینجا را فشار دهید
به دلیل هزینه نسبتاً بالا در هزار (CPM) برای تبلیغات ویدیویی، الکساندر و گروهش توانستند با هدف قرار دادن بازارهای با ارزش بالا، روزانه میلیون ها دلار به سرقت ببرند. برخی از قربانیان گروه کلاهبرداری Methbot عبارتند از: نیویورک تایمز، نیویورک پست، کامکست و نستله.
در اواخر سال 2021، الکساندر ژوکوف به 10 سال زندان محکوم شد و به پرداخت بیش از 3.8 میلیون دلار به عنوان غرامت محکوم شد.
اوبر: 100 میلیون دلار صرف تبلیغات
در یکی دیگر از پرونده های مطرح دیگر، غول حمل و نقل اوبر در سال 2019 از پنج شبکه تبلیغاتی – Fetch، BidMotion، Taptica، YouAppi و AdAction Interactive – شکایت کرد و برنده شد.
اوبر ادعا کرد که تبلیغاتش تبدیل نمی شود و در نهایت متوجه شد که تقریباً دو سوم بودجه تبلیغاتی آن (100 میلیون دلار) غیر ضروری است. این به دلیل سوء استفاده شرکتهای هدفگیری مجدد تبلیغات از سیستم با ایجاد ترافیک تقلبی است.
گستردگی این کلاهبرداری تبلیغاتی زمانی فاش شد که شرکت هزینه های تبلیغاتی خود را 100 میلیون دلار کاهش داد و هیچ تغییری در نصب برنامه های سواری مشاهده نکرد.
در سال 2020، Uber همچنین برنده شکایت دیگری علیه Phunware Inc. شد، زمانی که آنها متوجه شدند که اکثر نصبهای برنامه Uber که این شرکت ادعا میکرد تحویل داده است، توسط عمل سیل کلیک ایجاد شده است.
Criteo: ادعاها از رقیب به دلیل اجرای طرح کلاهبرداری کلیک جعلی مضر شکایت می کنند
در سال 2016، Criteo، یک شبکه تبلیغاتی هدفگذاری مجدد و نمایش، ادعا کرد که رقیب استیلهاوس (که اکنون به عنوان MNTM شناخته میشود) یک طرح کلاهبرداری کلیکی را علیه کریتئو اجرا کرده است تا به اعتبار شرکت آسیب برساند و بهطور جعلی برای بازدید کاربران از صفحات وب خردهفروشان اعتبار بگیرد.
Criteo شکایت کرد و مدعی شد که به دلیل اقدامات ادعایی Steelhouse – استفاده از رباتها و سایر روشهای خودکار برای ایجاد کلیکهای جعلی بر روی تبلیغات TOMS خردهفروش کفش – Criteo در نهایت TOMS را به عنوان یک مشتری از دست داد. کریتئو استیل هاوس را متهم کرد که این نوع کلاهبرداری تبلیغاتی را انجام داده است تا ثابت کند که استیل هاوس خدمات کارآمدتری نسبت به خودش ارائه کرده است.
توییتر: ایلان ماسک ادعا می کند که این پلتفرم میزبان تعداد زیادی حساب غیر معتبر است
در یکی از بزرگترین و پیچیدهترین قراردادهای فناوری در تاریخ اخیر، حماسه ایلان ماسک و توییتر به این نتیجه نرسید که توییتر ماسک را به دلیل انکار قرارداد خرید این غول رسانههای اجتماعی به ارزش 44 میلیارد دلار به دادگاه کشاند.
در پیچ دیگری، ماسک همچنین ادعا کرد که توییتر تعداد واقعی رباتها و حسابهای جعلی را در پلتفرم خود پنهان کرده است. او همچنین این شرکت را به کلاهبرداری متهم کرد و ادعا کرد که این حسابها حدود 10 درصد از کاربران فعال روزانه توییتر را تشکیل میدهند که تبلیغات را میبینند، در اصل به این معنی است که 65 میلیون از 229 میلیون کاربر فعال روزانه توییتر اصلاً آنها را نمیبینند.

جامع ترین گواهینامه ترافیک پولی صنعت برای دنیای پس از حفظ حریم خصوصی
با تسلط بر استراتژیهای خرید رسانههای پیشرفته از بهترین کارشناسان ترافیک در بازی امروز، بر بهروزرسانیهای iOS، کمپینهای در حال فروپاشی و افزایش هزینههای تبلیغات غلبه کنید.
اینجا را فشار دهید
6 درسی که بازاریابان می توانند از این موارد کلاهبرداری تبلیغاتی بیاموزند
همه این موارد نشان میدهد که کلاهبرداری تبلیغاتی یک عمل گسترده و فراگیر است که اثرات مخرب و طولانیمدتی فوقالعاده حتی بر برندهای شناختهشده جهان دارد.
نکته اصلی این است: بازاریابان و تبلیغکنندگان دیگر نمیتوانند تقلب در تبلیغات را نادیده بگیرند، اگر برای دستیابی به اهداف خود جدی هستند. در اینجا برخی از مهم ترین درس ها و نکات مهم از این پرونده های پرمخاطب آورده شده است.
- هیچ کس از تقلب تبلیغاتی مصون نیست
همه از مشاغل کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ مانند اوبر تحت تأثیر کلاهبرداری تبلیغاتی قرار می گیرند. و کلاهبرداران نباید نگران مکان باشند: مهم نیست در کجای جهان کار می کنید، در معرض عواقب کلاهبرداری تبلیغاتی هستید.
- تشخیص تقلب در تبلیغات با استفاده از روش های دستی بسیار دشوار است
کلاهبرداران از طیف وسیعی از تکنیکها و کانالهای هوشمندانه برای فریب دادن و کلاهبرداری تبلیغکنندگان استفاده میکنند، به این معنی که تشخیص دستی کلاهبرداری تبلیغاتی بسیار دشوار است. این امر به ویژه در صورتی صادق است که سازمانها پیشنهادات مناسب و افراد اختصاص داده شده به ردیابی و نظارت بر حضور تقلب در تبلیغات را نداشته باشند.
حتی بدتر از آن، زمانی که سازمانها تیمهایی دارند که بر تقلب در تبلیغات نظارت میکنند، به ندرت متخصص هستند و نمیتوانند حجم وسیعی از دادههایی را که هر کمپین تولید میکند برای شناسایی دقیق آن بررسی کنند.
- کلاهبرداری تبلیغاتی بودجه شما را هدر می دهد، داده های شما را مخدوش می کند و مانع از دستیابی شما به اهدافتان می شود
کلاهبرداری تبلیغاتی بودجه شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، که بار بزرگی برای هر شرکتی است. با این حال، راه های دیگری نیز وجود دارد که بر توانایی شما برای دستیابی به نتایج تأثیر می گذارد.
به عنوان مثال، کلیکها و کلیکهای جعلی منجر به تجزیه و تحلیلهای منحرف میشود، به این معنی که وقتی کانالها و کمپینهای تبلیغاتی را بر اساس ترافیک و تعاملی که دریافت میکنند ارزیابی میکنید، در واقع برای تصمیمگیری استراتژیک آینده به دادههای اشتباه تکیه میکنید.
در نهایت – و در نتیجه بودجه های دزدیده شده و تکیه بر داده های اشتباه – توانایی شما برای دستیابی به اهدافتان به شدت به خطر می افتد.
- احتمالاً قبلاً تحت تأثیر کلاهبرداری تبلیغاتی قرار گرفته اید، حتی اگر هنوز آن را نمی دانید
همانطور که در بسیاری از این موارد مشاهده می شود، خسارت های هنگفتی ایجاد شد زیرا برندها از هدف قرار گرفتن آنها توسط کلاهبرداران بی خبر بودند. به علاوه، به دلیل عدم آگاهی در مورد کلاهبرداری تبلیغاتی به طور کلی، این احتمال وجود دارد که قبلاً تحت تأثیر کلاهبرداری تبلیغاتی قرار گرفته باشید.
- شما گزینه هایی برای مبارزه با اثرات کلاهبرداری تبلیغاتی دارید
خوشبختانه، همانطور که این موارد نشان می دهد، گزینه هایی برای مقابله با تأثیرات و زیان های ناشی از کلاهبرداری تبلیغاتی وجود دارد، مانند درخواست بازپرداخت یا حتی طرح دعوی. در چنین مواردی، راهحلهای تشخیص تقلب تبلیغاتی در تشخیص تقلب در تبلیغات و جمعآوری شواهد بسیار مفید هستند.
- اما بهترین گزینه این است که از همان ابتدا از تقلب در تبلیغات جلوگیری کنید
بهترین دفاع در برابر کلاهبرداری تبلیغاتی، پیشگیری از کلاهبرداری تبلیغاتی است. تنها راه مطمئن برای جلوگیری از کلاهبرداران از استفاده از طرحهای کلاهبرداری پیچیده و حمله به کمپینهای شما، اجرای راهحلهای به همان اندازه پیچیده است. راهحلهای نرمافزاری ضد کلاهبرداری تبلیغاتی که از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده میکنند، به جلوگیری از تقلب کمک میکنند و به شما امکان میدهند روی موارد مهم تمرکز کنید: بهینهسازی کمپینهای خود و دستیابی به اهدافتان.